انتخاب صفحه

۱۵ ماده غذایی که برای رماتیسم مفصلی بسیار مفید است

۱۵ ماده غذایی که برای رماتیسم مفصلی بسیار مفید است

مواد غذایی مغزی و تغذیه مناسب و با برنامه نقش اساسی در مقابله با بیماری روماتیسم. و بعضی از بیماری‌های ناشی از آن مانند روماتوئید پلی آرتریت دارند. در واقع برخی مواد غذایی خاصیت التهاب زدایی دارند. در حالی که برخی دیگر التهاب زا خواهند بود.

یکی از سوالات بیشتر کسانی که مبتلا به بیماری رماتیسم مفصلی هستند . این است که

آیا تغذیه و استفاده از  ماده غذایی مخصوص برای درمان رماتیسم مفصلی مفید است یا نه؟

جواب متخصصان آری است . بله حتما می شود.در این مقاله تلاش کردیم.تا شما عزیزان را با ۱۵ ماده غذایی که برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی بسیار مفید است. آشنا کنیم.

۱۵ ماده غذایی که برای رماتیسم مفصلی بسیار مفید است.

مواد غذایی مفید رماتیسم مفصلی

 

 

 

 

 

 

 

۱-سبزیجات

فلفل دلمه ای ،کاسنی فرنگی، تره فرنگی، خیار، بادمجان.کدو حلوایی، آرتیشو، کدو، هویج، تربچه؛ گوجه فرنگی، انواع کلم‌ها و … شامل خواص آنتی اکسیدانی زیادی اند. که برای مقابله با روماتیسم لازم و ضروری اند.

دقت کنید که در شروع مصرف بهتر است. با گوجه فرنگی آغاز کنید. چون حاوی میزان بالایی لیکوپن، فلاوونوئید‌ها و برخی رنگدانه‌های کاروتنوئیدی است. که قدرت آنتی اکسیدانی زیادی دارند.سپس از گوجه فرنگی کلم‌ها از ارزش بالایی برخوردار هستند. چون سرشار از آنتی اکسیدآن‌هاو همچنین ترکیباتی به نام «گلوکوزینولات»‌ها هستند. که با مسدود کردن روند التهابی در مفاصل مانع از تخریب سلول‌های غضروف‌ها می‌شود. در حالت کلی زمانی که پای روماتیسم به میان می‌آید ارزش مصرف سبزیجات پررنگ‌تر می‌شود. چون این موادغذایی سرشار از آنتی اکسیدآن‌ها و در عین حال کم کالری هستند.

۲-مغزها

مغزها و دانه های روغنی سرشار از کلسیم ، ویتامین E،پروتئین. فیبر،منیزیم، روی، و آلفالینولنیک اسید هستند. که همگی برای ساخته شدن مفاصل و استخوان ها ضروری هستند. مصرف انواع مغزها و دانه های روغنی (گردو، پسته، بادام، فندق، دانه کاج، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه هندوانه، کنجد، شاهدانه و …) به صورت خام و غیر بوداده ۴-۵ بار در هفته توصیه می شود.

۳-گیلاس

منخصصان می گویند مصرف گیلاس باعث کاهش حملات نقرس می شود. و علائم ناشی از آرتریت روماتوئید، مانند التهاب، درد، ورم و … را کاهش می دهد. زیرا آنتوسیانین موجود در گیلاس اثرات ضد التهابی دارد. آنتوسیانین در سایر سبزیجات و میوه های قرمز و بنفش مانند تمشک، آلبالو، بلوبری. زغال اخته، انگور قرمز، انگور سیاه، لبو، پوست بادمجان و … نیز وجود دارد.

۴-ماهی

ماهی آب های سرد مانند هرینگ، ماکرل. سالمون و تن مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل اثرات ضد التهابی باعث تسکین دردهای مفصلی در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می شوند. در نتیجه مصرف روزانه و هفتگی منابع امگا ۳ برای این افراد توصیه می شود. برای همین منظور به افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی ۳-۴ اونس (حدود ۹۰-۱۲۰ گرم) ماهی ۲ بار در هفته توصیه می شود.

۵- لبنیات

لبنیات کم چرب مانند شیر، پنیر، ماست. کشک و … سرشار از ویتامین D و کلسیم هستند. و هر دو برای استحکام استخوان ها ضروری می باشند. ویتامین D برای جذب کلسیم لازم است و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. اگر لبنیات به شما نمی سازد سایر منابع سرشار از کلسیم مانند سبزیجات برگ سبز را به فراوانی مصرف نمایید.

۶-روغن زیتون فوق بکر

روغن زیتون فوق بکر باعث کاهش التهاب در بدن می شود. و از همان مکانیسمی پیروی می کند. که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین عمل می کنند.

زیرا روغن زیتون فوق بکر دارای ترکیبی به نام اولئوکانتال است، که آنزیم های ایجادکننده التهاب را بلوکه می کند. پیشنهاد می شود به جای سایر روغن ها در طول روز به میزان ۳ و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون به غذای خود بیفزایید. که حدود ۴۰۰ کالری می شود. در این صورت می توانید. یک قرص ایبوپروفن ۲۰۰ میلی گرمی را حذف کنید.

۷- بروکلی

بروکلی سرشار از ویتامین های K و C و ترکیبی به نام سولفورافان است. که روند ایجاد استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کند می کند. و از بروز علائم آن پیشگیری می نماید. همچنین بروکلی دارای کلسیم است. که برای ساخت و استحکام استخوان لازم می باشد.

۸-روغن گردو

اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهاب بسیار قوی هستند، که در روغن سویا و روغن گردو به وفور یافت می شوند. و علاوه بر ضد التهاب بودن به کاهش بیماری های قلبی عروقی، دیابت و … کمک می کنند. روغن گردو ۱۰ برابر روغن زیتون امگا ۳ دارد.

۹- چای سبز

چای سبز سرشار از پلی فنل ها و آنتی اکسیدان است، التهاب را کاهش می دهد. و تخریب غضروف را کند می کند. ترکیبی به نام اپی گالوکاتچین ۳ گالات (EGCG) در چای سبز وجود دارد. و از تولید مولکول هایی که باعث تخریب مفاصل (در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید) می شوند. جلوگیری می کند.

۱۰- مرکبات

تحقیقات نشان می دهد. مصرف روزانه مقادیر مناسبی از منابع ویتامین C مانند مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنج، نارنگی، گریپ فروت و ….) از آرتریت های التهابی پیشگیری می کند. و باعث بهبود عملکرد مفاصل می شود.

۱۱- غلات کامل

غلات کامل باعث کاهش سطح پروتئین واکنشگر C در خون می شود. این پروتئین، نشانگر التهاب های مرتبط با بیماری قلبی، دیابت و آرتریت روماتوئید است. و در صورت مبتلا شدن فرد به هر یک از این بیماری ها این پروتئین در خون افزایش می یابد. مصرف غلات کامل (مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و …) باعث کاهش التهاب .و در نتیجه کاهش این پروتئین در خون می شود.

۱۲- حبوبات

حبوبات سرشار از فیبر هستند و باعث کاهش پروتئین واکنشگر C می شوند. همچنین حبوبات دارای منابع پروتئین برای سلامت ماهیچه ها می باشند. حبوبات سرشار از اسیدفولیک، منیزیم، آهن، روی، پتاسیم و … هستند. و برای سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی مفید می باشند. مصرف حداقل دو الی سه بار در هفته از انواع حبوبات مانند لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی. لوبیاچیتی، لوبیا سفید، عدس، لپه، ماش، نخود و … توصیه می شود.

۱۳- سیر

مطالعات متعدد نشان می دهد. افرادی که به طور منظم از خانواده آلیوم مانند سیر، پیاز، پیازچه، تره فرنگی و… استفاده می کنند، کمتر دچار استئوآرتریت می شوند. دی آلیل دی سولفین که در سیر یافت می شود. آنزیم های آسیب زننده به غضروف را محدود می کند. و علائم آرتریت روماتوئید را بهبود می بخشد.

۱۴- سویا

سویا به علت دار بودن مقادیر فراوانی اسیدهای چرب امگا ۳ .برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مناسب می باشد. سویا یک منبع پروتئینی کم چرب و پرفیبر است. که علاوه بر تأمین انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن. چربی کمی دارد و به عنوان یک پروتئین گیاهی پر ارزش شناخته می شود.

۱۵-ادویه ها

ادویه‌ها و سبزیجات معطر را منبع واقعی و باارزش آنتی اکسیدآن‌ها می دانند. درست است که مصرف این ادویه‌ها در حین طبخ غذا زیاد نیست، اما ترکیب شدن آن‌ها با آنتی اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی بسیار کمک‌کننده است.

واقعیت شگفت انگیز این است که یک قاشق چایخوری دارچین. معادل یک لیوان آب انگور آنتی اکسیدان دارد. از بین ادویه‌های مناسب برای روماتیسمی‌ها یا آرتروزی‌ها می‌توان به صمغ مر Myrrh اشاره کرد. بر اساس طب سنتی هند این صمغ آسیایی حاوی ترکیبات فوق‌العاده‌ای است. که به مقابله با آرتریت و روماتیسم کمک می‌کنند. زردچوبه نیز یکی دیگر از ادویه‌های پرخاصیت است. که از خواص و قدرت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار است.

منبع:سلامت نیوز-yjc.ir

درباره نویسنده

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *