آموزش سلامتی | آموزش کسب و کار های هنری  ،فنی ،کشاورزی

۸ نکته طلایی برای غلبه بر استرس کنکور

غلبه بر استرس کنکور

آیا نگرانی از آینده درسی و شغلی آرامش ذهن شما را از بین برده است؟ آيا احساس استرس و دل نگرانی وجود شما را گرفته است؟ آیا آرامش در زندگی را بدون ذره ای نگرانی تجربه کرده اید؟

یا با انبوهی از کارها که البته همه آنها در اولويت هستند! و دغدغه شما که کارهای خود را با کيفيت مناسب انجام دهيد. روبرو هستيد و شاید آرامش ذهن خود را از دست داده باشید.برای کاهش استرس و افزایش کارایی ذهن با ما همراه شوید. با مقاله علمی و عملی ۸ نکته طلایی برای غلبه بر استرس کنکور.

۸ نکته طلایی برای غلبه بر استرس کنکور

متخصصین برای کاهش استرس و اضطراب در  روزهای کنکور به خصوص روزهای آخر کنکور. ۸ نکته طلایی برای غلبه بر استرس کنکور که بسیار کاربردی است. را پیشنهاد می کنند.

۱)نکته شماره :۱ شادابی تان را حفظ کنید

غلبه بر استرس کنکور

آرامش با شادابی ارتباط مستقیم و تنگاتنکی دارد. آن قدر حجم کار خود را بالا نبرید. و آن قدر به خود سخت نگیرید که هرچه به کنکور نزدیک ترکه می شوید. خستگی و بی حوصلگی شما را فراگیرد. باید آن قدر سرحال و شاداب باشید که وقتی به روز کنکور نزدیک می شوید. با روحیه ای بالا سر جلسه آماده شوید. برای سرحالی و شادابی، رعایت چند نکته طلایی لازم است. : اول نظم . دوم ورزش و نرمش که حتماً باید هر روز انجام شود. هر قدر که برایتان امکان پذیر است، بخصوص اول صبح، حرکات ورزشی انجام دهید. این نکته را برای روزکنکور هم فراموش نکنید. سوم تغذیه مناسب است که درباره آن در ادامه مقاله مفصل صحبت می کنیم.

۲)نکته شماره :۲ مرور دروس هم حدی دارد !

دکتر سید سعید صدر، روان پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این که داوطلبان کنکور در روزهای پایانی از مرور مطالب خوانده شده خودداری کنند، می گوید: داوطلبان با تست زنی دانسته های خود را محک بزنند. دکتر صدر با اشاره به این که داوطلبان کنکور با فعالیت بدنی به خود آرامش بدهند، تاکید می کند: داوطلبان در روزهای پایانی نیم ساعت از وقت خود را به ورزش هایی همچون پیاده روی، نرمش و یا شنا اختصاص دهند و در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند .

۳) نکته شماره :۳ معتاد نشوید !

درباره این که داوطلبان نباید از داروهای خواب آور یا آرام بخش استفاده کنند. احتمالا نباید خیلی توضیح داد. متخصصان می گویند به جز استامینوفن ساده. آن هم در صورت سردرد، هیچ داروی دیگری نباید مصرف کرد. دکتر سید علی کشاورز، متخصص می گوید.: اگر داوطلبان کنکور احساس استرس شدیدی دارند، می توانند ۱ تا ۲ لیوان “جوشانده لیمو عمانی”، “گل گاو زبان” و “سنبل الطیب” مصرف کنند.

دکتر کشاورز بیان می کند: داوطلبان کنکور در دو روز پایانی از وارد کردن. فشار و استرس به خود خودداری و برنامه غذایی متعادلی را رعایت کنند. توجه به تغذیه مناسب و داشتن تحرک، موجب کاهش استرس و افزایش شادابی در داوطلبان کنکور می شود .

۴)نکته شماره :۴ زیاد فکر و خیال نکنید

غلبه بر استرس کنکور

این برای کمتر از هزارمین بار: داشتن کمی استرس برای داوطلب طبیعی است. و می تواند خلاقیت را در داوطلب ایجاد کند. و به زندگی او نظم دهد و موجب افزایش کارایی در زندگی او شود .

دکتر عشایری در این باره می گوید: استرس مفید، عشق با فرزانگی برای یادگیری، پیمودن و روشنگری است .و بنابراین داوطلبان باید با عشق و علاقه درس بخوانند. نه به خاطر ارزش های خاصی که جامعه برای آن قایل است . همین یک نکته برای رفع استرس کافی نیست؟

از سوی دیگر، دکتر یوسف سمنانی، روان پزشک، اعتقاد دارد که اصولا امتحان بدون اضطراب و استرس غیرطبیعی است. دکتر سمنانی می گوید: وجود اندکی اضطراب میزان یادگیری و دقت برای پاسخگویی به سوالات را بیشتر می کند. اضطراب هنگامی نگران کننده است .که در عملکرد فرد تاثیر منفی داشته باشد که البته مرز بین اضطراب طبیعی و غیرطبیعی باید شناسایی و درصدد رفع آن برآمد .

دکتر سمنانی یادآور می شود: در برخی از افراد اضطراب به صورت علایم جسمی نظیر شکم درد و سردرد تظاهر می کند. که گاهی به افت تحصیلی منجر می شود. برای رفع این اضطراب باید قبل از امتحان از روشهایی نظیر relaxitionاستفاده کرد. روش هایی که در آن، فرد کلیه عضلات را شل کرده .و با کشیدن نفس عمیق به حالت آرامش می رسد .

۵) نکته شماره :۵ تنظیم ساعت بیولوژیک

حالات بدنی برحسب عادت در ساعات مختلف متفاوت است. کسی که عادت دارد بعدازظهرها دو ساعت بخوابد. اگر یک روز برای خوابیدن فرصت پیدا نکند، احساس خمودگی و کسالت می کند. کسی که عادت دارد در ساعات معینی مطالعه کند، در صورتی که بخواهد به اجبار این ساعات را تغییر دهد. نتیجه کمتری از مطالعه اش خواهد گرفت. به همین ترتیب ما به تجربه در ساعات متفاوت. عادات مختلفی پیدا کرده و بدن خود را با این شرایط تطبیق می دهیم .

دکتر درستی می گوید: داوطلبان در روز کنکور حتماً باید سر ساعت معینی از خواب بیدار شوند. تا بتوانند مسیر محل سکونت- محل آزمون را طی کنند. و سر جلسه حاضر شوند. اگر در روزهای پایانی تا ساعات دیروقت شب برای درس خواندن بیدار بمانند، صبح دیر بلند شوند، هر موقع که خواستند. صبحانه بخورند و خلاصه برنامه ثابت و یکنواختی منطبق با شرایط روز کنکور نداشته باشند، روز کنکور دچار مشکل می شوند .

۶)نکته شماره :۶ خوب بخوابید

دکتر درستی، متخصص تغذیه، به داوطلبان کنکور توصیه می کند.که در شب های باقیمانده شام سبکی بخورند تا راحت تر بخوابند. و در وعده های روزانه هم، غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده مثل نان، برنج و سیب زمینی بخورند. چراکه این مواد در طول روز به تدریج آزاد شده و توانایی ذهنی را گسترش می دهند. دکتر درستی تاکید می کند: اضطراب و دلهره و کابوس کنکور آرامش و آسودگی را از داوطلبان گرفته و مانع از آن می شود که با خیالی راحت به پاسخگویی سوالات بپردازند. با توجه به اینکه در ایام امتحانات خواب و تغذیه داوطلبان براثر استرس دچار بی نظمی می شود، خانواده ها باید این استرس را از دوش جوانان بردارند تا آنها با آسودگی خیال خود را جهت امتحان آماده کنند .

دکتر عشایری، متخصص اعصاب و روان هم می گوید : از آنجایی که در کنکور سرعت، دقت و صحت مطرح است، بنابراین داشتن خواب منظم و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین چون مغز محل یادگیری و حافظه مکان پردازش است، خانواده ها باید به تغذیه مناسب، خواب کافی و تفریح سالم فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشند. دکتر عشایری به کلیه داوطلبان توصیه می کند.: از تمرین و مطالعه در شب های باقیمانده به کنکور پرهیز کنید، زیرا با بر هم زدن سیستم بدنی شما، استرس مضاعفی را به شبکه عصبی وارد می کند. و این واکنش به صورت خستگی و احساس دلهره بیش از حد منجر به اختلال در حافظه و یادگیری می شود .

۷)نکته شماره :۷ لبنیات بخورید، اگر می توانید

برای کاهش استرس، به داوطلبان کنکور توصیه می شود. از مصرف لبنیات غافل نشوند؛ به ویژه خوردن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب شبانه می تواند در برقراری آرامش نقش بسزایی داشته باشد. نکته اینجاست که خیلی از داوطلبان کنکور (وهمین طور غیر داوطلبان کنکور) به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی دهند، در صورتی که نخوردن صبحانه، حتی می تواند باعث ایجاد عوارضی مثل افت قند خون، سستی و بی حالی، عصبانیت، بی حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه همه این ها، افزایش میزان استرس فرد شود .

البته استفاده از لبنیات، نظر همه متخصصان نیست. چراکه اضطراب باعث به هم ریختن سیستم گوارشی می شود و به همین دلیل به افرادی که تجربه های ناخوشایندی با شیر داشته اند، توصیه می شود یک روز قبل از آزمون شیر نخورند .

۸) نکته شماره :۸ این بند را بدهید پدر و مادرها بخوانند

کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد. پس لطف کنید و فضای خانه را آرام نگهدارید و از مقایسه توانایی های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنید. خانواده ها باید به همان اندازه که به درس خواندن فرزندانشان اهمیت می دهند باید برای فراهم کردن محیطی آرام و بدون تنش هم تلاش کنند. نه؟

کیفیت درس خواندن مهمتر از کمیت آن است و یک ساعت درس خواندن بدون اضطراب می تواند معادل ۱۰ ساعت درس خواندن با اضطراب مفید باشد. قبول دارید؟

بعضی از خانواده ها خودشان عامل ایجاد اضطراب در فرزندانشان هستند. شما که از این دسته نیستید؟

استرس کنکور
برای پاسخ به این سوال که چگونه میتوان استرس کنکور را کنترل کرد.برای شما دوطلبان عزیز این مقاله علمی ۸ نکته طلایی برای غلبه بر استرس کنکور. که توسط سایت آموزش های نوین گردآوری شده بود. را ارائه دادیم.موفق و سربلند باشید.

غلبه بر استرس کنکور

منبع:آکا ایران

امتیاز شما به این مطلب؟

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره
Loading...
فروش ویژه هودی خزدار مردانه Red
هودی خزدار مردانه Red، طراحی ساده و بسیار شیک. دارای جیب و کلاه. فری سایز (مناسب L/XL).
   
روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت: 75000 تومان

ارسال نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ما را دنبال کنید