انتخاب صفحه

۷ روش ضروری برای حفظ سلامت مثانه چیست؟

۷ روش ضروری برای حفظ سلامت مثانه چیست؟

از جمله  مهم‌ترین اندام در بدن انسان مثانه می باشد.اگر بخواهیم تعریف کوتاه از مثانه داشته باشیم این است که این اندام مسئولیت کمک به تخلیه مواد زائد مایع از بدن را بر عهده دارد.

این وظیفه ای دائمی می باشد. که می تواند چند بار در روزاتفاق بیافتد. و بر همین اساس به دفع ادرار چند باره روزانه نیاز است.

مثانه نقش به سزایی در کمک به حفظ سلامت بدن دارد.از طرفی مثانه اندامی بسیار پویا است .و با افزایش سن انسان دستخوش تغییراتی می شود. بیشتر این تغییرات شامل فعال‌تر شدن مثانه می شوند و فرد هرچه بیشتر به استفاده از توالت نیاز پیدا می کند.

علاوه بر این، مثانه می تواند با افزایش سن انسان با تغییرات سلامت روبرو شود، اگرچه این موارد تا حدود زیادی با نحوه رفتار و رسیدگی ما به این اندام در طول زندگیمان بستگی دارد. اما برای حفظ سلامت مثانه چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

۷ روش ضروری برای حفظ سلامت مثانه چیست؟

در این مطلب از سری مطالب آموزش نو بیماری ها و راه درمان آن به آموزش حفظ سلامت مثانه خواهیم پرداخت .خواهشمند هستیم جهت حفظ سلامتی خودتان نکات گفته شده در این مقاله را به خوبی رعایت فرمایید.

روش ۱:پرهیز از نگه داشتن ادرار

یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین اقداماتی که باید برای حفظ سلامت مثانه خود انجام بدهید، پرهیز از نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی است. هر چند ممکن است بعضی اوقات مجبور به انجام این کار شوید، اما نگه داشتن مداوم ادرار می تواند به عضلات اطراف مثانه آسیب وارد کند. و قضاوت درباره این که به واقع چه زمانی به استفاده از توالت نیاز دارید را دشوار سازد.

روش۲:پرهیز از نوشیدن دیر هنگام مایعات در شب

اگرشما شخصی هستید که حداقل یک بار در شب از خواب بیدار می شوید. تا مثانه خود را خالی کنید، محدود کردن میزان مایعات مصرفی هنگام شب ایده خوبی محسوب می شود. این کار احتمال خواب شبانه با کیفیت بالا و بدون وقفه که بدن به آن نیاز دارد را افزایش می دهد.

به طور ویژه، پرهیز از مصرف مایعاتی که می توانند مثانه را تحریک کنند و موجب بیدار شدن از خواب شوند، اهمیت دارد. نوشیدنی های کافئین‌دار، مانند قهوه، چای، و نوشابه های گازدار و همچنین نوشیدنی های الکلی، مانند آبجو و شراب، از آن جمله هستند.

به عنوان یک قانون، دو ساعت پیش از خواب مایعات مصرف نکنید و تلاش کنید مصرف مایعات خود را در محدوده آب، آبمیوه، و نوشیدنی های فاقد کافئین حفظ کنید.

روش۳:محدود کردن مصرف کافئین

7 روش ضروری برای حفظ سلامت مثانه چیست؟


کافئین یک عامل ادرارآور است که به معنای تخلیه بیش از اندازه مایع بدن انسان است

شاید اغلب ما کافئین را به عنوان یک ماده مخدر در نظر نمی گیریم، اما در حقیقت این گونه است. امروزه، کافئین شاید یکی از محبوب‌ترین مواد مخدر قانونی باشد، زیرا به شکل های مختلف از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی‌زا تا پودرهایی که پیش از تمرینات ورزشی مصرف می شوند. و همچنین به شکل مکمل در دسترس است. هر روز، میلیاردها نفر در سراسر جهان از کافئین برای بیدار کردن بدن خود و انجام فعالیت های روزانه کمک می گیرند.

اما این شرایط برای مثانه که وظیفه تخلیه مایعاتی مانند چای، قهوه و نوشابه های گازدار را بر عهده دارد، یک مشکل محسوب می شود. کافئین موجود در آنها همانند یک عامل ادرارآور عمل می کند که به معنای تخلیه بیش از اندازه مایع و کم آبی بدن انسان است. مطالعات در این زمینه همچنان جریان دارند، اما به نظر می رسد افرادی که نگران شرایط سلامت مثانه خود هستند باید مصرف کافئین را محدود کنند.

روش۴:کنار گذاشتن الکل

مصرف الکل سلامت بدن را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. به عنوان مثال، الکل به کبد، اندامی کلیدی که مسئولیت پالایش سموم را بر عهده دارد، آسیب وارد می کند. مصرف بیش از اندازه الکل حتی می تواند به بیماری کبد منجر شود که این شرایط می تواند کشنده باشد.

مصرف الکل می تواند فشار مضاعفی را به واسطه پردازش مایع اضافی و عبور آن از بدن بر مثانه وارد کند. با افزایش سن، ما هرچه بیشتر به تخلیه مثانه خود نیاز پیدا می کنیم و مصرف الکل می تواند بر شدت این مشکل بیفزاید. اگر با یک مشکل سلامت در مثانه خود مواجه هستید، مصرف الکل را کنار بگذارید.

روش۵:عدم عجله هنگام دفع ادرار

7 روش ضروری برای حفظ سلامت مثانه چیست؟

عدم عجله هنگام دفع ادرار جهت حفظ سلامت مثانه

اگر می خواهید مثانه خود را سالم و کارآمد حفظ کنید، هنگام دفع ادرار زمان کافی به این کار اختصاص دهید و برای خروج از توالت پیش از این که مثانه به طور کامل تخلیه شود، عجله نداشته باشید.

این یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای پیشگیری از آسیب دیدن مثانه و یا مراجعه بیش از اندازه به توالت انجام دهید. دفع ادرار در حالت نشسته می تواند به تخلیه کامل مثانه کمک کند.

روش۶:دفع ادرار پس از رابطه جنسی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما دفع ادرار پس از رابطه جنسی هم برای مردان و هم برای زنان مهم است. رابطه جنسی، به ویژه روابط محافظت نشده، می توانند انتقال باکتری ها به بخش های بسیار حساس اندام های تناسلی را باعث شود..

شما می توانید با دفع ادرار پس از رابطه جنسی به تخلیه این باکتری ها از بدن کمک کنید و به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به عفونتی تحریک کننده، مانند عفونت دستگاه ادراری را کاهش دهید. برای به حداکثر رساندن دفع این باکتری ها، پس از دفع ادرار دوش بگیرید.

روش۷:پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ

لباس هایی که می پوشید می توانند اثر قابل توجهی بر سلامت مثانه شما داشته باشند. لباس هایی که تنگ نیستند، مانند زیرپوش های نخی، می توانند به مجرای پیشاب اجازه خشک شدن دهند. اما با پوشیدن لباس های تنگ توانایی مجرای پیشاب برای خشک شدن را کاهش داده، در شرایطی که احتمال مرطوب باقی ماندن و تشویق رشد باکتری ها را افزایش می دهید. این شرایط می تواند موجب شکل گیری یک عفونت تحریک کننده یا حتی دردناک شود.

پوشیدن لباس های گشاد همواره در هر زمان و هر مکانی، مانند ساعات کاری، امکان پذیر نیست، اما زمانی که به خانه می رسید، نوع پوشش خود را تغییر دهید و از لباس های راحت استفاده کنید.

منبع:asriran.com

درباره نویسنده

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *